Zanimivi gosti in njihove izkušnje iz javne uprave, Upravna svetovalnica ter certifikat Dobra upravna organizacija – DUO® so zaznamovali 8. Akademijo javnega sektorja

Na Fakulteti za upravo Univerze v Ljubljani (FU UL) je v sredo, 12. 4. 2023, potekala 8. Akademija javnega sektorja, namenjena deljenju izkušenj iz javne uprave. Na dogodku z 200 udeleženci smo med drugimi gostili ministrico za javno upravo Sanjo Ajanović Hovnik, dr. Gregorja Viranta, prof. dr. Mira Cerarja in dr. Anžeta Logarja. Prof. dr. Polonca Kovač s FU UL je napovedala delovanje prenovljenega portala Upravna svetovalnica, doc. dr. Jernej Buzeti s FU UL pa uvedbo novega certifikata Dobra upravna organizacija – DUO®.
Ministrica za javno upravo Sanja Ajanović Hovnik je v uvodnem nagovoru med drugim povedala, da bo kakovostne in dostopne storitve državne in javne uprave mogoče doseči, ko bodo institucije javnega sektorja postale »delodajalec«, ki so si ga zaposleni izbrali. Poudarila je: »Zlasti mladim je pomembno poslanstvo. Občutek, da s svojim delom pripomorejo k spremembam, da imajo vpliv na življenja in blagostanje družbe kot take. Le takšni javni uslužbenci bodo svoje delo opravljali zavzeto in s srcem. Zgolj prenova plačnega in uslužbenskega sistema, ki bo bolj učinkovit, usmerjen v dodatno krepitev strokovnosti in neodvisnosti javnih uslužbencev ter v večjo fleksibilnost pri ravnanju s kadri v javni upravi, na dolgi rok ne bo zadostovala.« Ministrica je predstavila tudi aktivnostih treh delovnih skupin, ki v okviru Strokovnega sveta za trajnostni razvoj javne uprave delujejo: 1. na področju kakovostnih predpisov, temelječih na dokazih in vključevanju javnosti v oblikovanje politik, 2. na področju reorganizacije upravnih enot za boljše in kakovostne javne storitve, usmerjene v uporabnike v sinergiji z lokalno samoupravo in 3. na področju regulacije upravnih postopkov in digitalizacije upravnega poslovanje.
Prvi pogovor na 8. Akademiji javnega sektorja je potekal na temo izkušenj iz javne uprave in z javno upravo. Na njem so sodelovale Sanja Ajanović Hovnik, ministrica za javno upravo, prof. dr. Polonca Kovač s FU UL, mag. Vesna Györkös Žnidar, odvetnica in bivša ministrica za notranje zadeve, in Mojca Ramšak Pešec, vodja Sektorja za kadrovske in pravne zadeve na Generalnem sekretariatu Vlade Republike Slovenije.
Sanja Ajanović Hovnik, ministrica za javno upravo, je med drugim povedala, da se v javni upravi za vodjo prevečkrat izbere najboljšega strokovnjaka, ki pa nima nujno tudi vodstvenega potenciala. Poudarila je pomen določanja ciljev pri vodenju, na osnovi katerih se lahko meri, posameznikovo uspešnost. Pozornost je namenila tudi reformi plač in uslužbenskega sistema, izhajajoč iz primerjave med javnim in zasebnim sektorjem, ter poudarila, da so plače v javnem sektorju res nižje, a po drugi strani imamo napram zasebnem sektorju močne druge pravice iz delovnega razmerja (npr. število dni dopusta). Pri reformi se bo zato potrebno po ministričinem mnenju odločiti ali za višje plače ali za več pravic.
Prof. dr. Polonca Kovač s FU UL, je v pogovoru posebno pozornost namenila prenovljenemu portalu Upravna svetovalnica. Ta je pod njenim vodstvom nastala leta 2009 in je bila zelo aktivna do 2014, potem pa je bila zaradi razkoraka med velikim povpraševanjem in razpoložljivimi viri zamrznjena do konca lanskega leta, ko sta FU UL in Ministrstvo za javno upravo podpisala sporazum o ponovni interaktivni vzpostavitvi Upravne svetovalnice. Uprava svetovalnica predstavlja način sodelovanja med različnimi deležniki na področju upravnih postopkov, ki zadevajo vse nas, od odmere dohodnine, gradbenih dovoljenj, registracije vozil, javnih prireditev, socialnih transferjev in tako naprej, v vseh upravnih zadevah, ne glede na področje, pa se podrejeno uporablja Zakon o splošnem upravnem postopku (ZUP). Ker gre za tako različna področja, se velikokrat postavi vprašanje razlage določil ZUP. Ideja Upravne svetovalnice je, da različni deležniki, uradne osebe, podjetniki, nevladne organizacije ali posamične fizične osebe kot stranke v postopkih, lahko postavijo vprašanje, na katerega se poišče strokoven, na načela oprt nebirokratski odgovor, ki pa je razmeroma določen in razumljiv. Na Fakulteti za upravo UL in na Ministrstvu za javno upravo, kot sonosilcu projekta in skrbniku ZUP, smo, zlasti s sodelovanjem magistrskih študentov, pripravljali uporabne brezplačne odgovore, ki so bili objavljeni na javno dostopnem spletnem portalu. V petih letih smo oblikovali kar 1.500 vprašanj in odgovorov, ki so še vedno objavljeni. Še konec lanskega leta, torej po sedmih letih, smo zabeležili po 100 klikov vsak delovni dan, se pravi, da gre očitno za projekt, ki je v praksi dosegel ljudi. Ta način dela je tudi Evropska komisija pripoznala kot inovativen pristop sodelovalnega javnega upravljanja. Ta mesec bomo, med drugim z vključitvijo tudi uglednih strokovnjakov za ZUP z različnih ministrstev ali drugih organov, ki bodo delovali kot mentorji študentom, začeli znova sprejemati vprašanja in pripravljati odgovore, hkrati pa bomo posodabljali že obstoječe baze. Upravna svetovalnica glede na svoj doseg predstavlja tudi empirično bazo za opredelitev procesnih težav in rešitev pri pripravi predpisov in za mandat aktualne vlade načrtovan nov, evropsko primerljiv ZUP.
Mag. Vesna Györkös Žnidar, odvetnica in bivša ministrica za notranje zadeve, je iz lastne izkušnje povedala, da se situaciji v javnem in realnem sektorju zelo razlikujeta. Kot odvetnica je mnenja, da je v realnem sektorju potrebno preveliko energije vlagati v boj z birokratskim kolesjem. Z vidika nekdanje ministrice je pohvalila sodelovanje s številnimi vrhunskimi strokovnjaki na Ministrstvu za notranje zadeve. Pozvala je k razrešitvi konflikta med javnim in zasebnim sektorjem, ki je trenutno močno izražen in zavira razvoj družbe. Po njenem bodo na tem področju potrebni pogumni koraki in boleče reforme.
Mojca Ramšak Pešec, vodja Sektorja za kadrovske in pravne zadeve na Generalnem sekretariatu Vlade Republike Slovenije, je menila, da nadaljnji razvoj in uspešnost javne uprave temeljita na vodjih. Največji izziv teh pa je najti in prepoznati sodelavce, ki so z leti prišli v neko »cono udobja«, zato jih morajo vodje znati motivirati, da tudi kaj spremenijo. Glede velikega prepada med javnimi in zasebnim sektorjem je poudarila, da posploševanje pri primerjanju nikakor ni na mestu.
Na drugem pogovoru z naslovom »Moja izkušnja – kaj pomeni biti na vrhu organizacij javne uprave in pomembnih državnih funkcijah v Republiki Sloveniji« so izkušnje delili dr. Gregor Virant, bivši predsednik Državnega zbora Republike Slovenije in bivši minister za javno upravo, prof. dr. Miro Cerar, bivši predsednik Vlade Republike Slovenije, in dr. Anže Logar, bivši minister za zunanje zadeve.
Dr. Gregor Virant, bivši predsednik Državnega zbora Republike Slovenije in bivši minister za javno upravo, je v pogovoru med drugim poudaril, da je kritičen in negativen odnos javnosti do politike, kakršnemu smo priča v Sloveniji, pravzaprav znak demokracije in tega, da smo Slovenci kot narod kolektivno precej kritični ter imamo nizko stopnjo zaupanja. Apeliral je tudi na spremembe v šolskem sistemu, ki bi moral mladim podati jasno informacijo o tem, kašne bodo potrebe po poklicih v prihodnosti, bolj spodbujati pa bi moral tudi kritično mišljenje.
Prof. dr. Miro Cerar, bivši predsednik Vlade Republike Slovenije, je pozval k oblikovanju skupnih dolgoročnih ciljev, ki jih bo uresničevala tudi druga oz. naslednja vlada. Po njegovem mnenju politiki med sabo morajo komunicirati, četudi se ideološko razhajajo. Poudaril je pomen zgledov, saj načrtovanje, strategije, nameni, besede, nič ne pomagajo, če vodilni niso dober zgled, se znajo povezati in tudi znati sprejeti nasprotne argumente.
Dr. Anže Logar, bivši minister za zunanje zadeve, edini od treh govorcev, ki je še aktiven politik, je menil, da bo politika svoje dolžnosti izpolnjevala šele takrat, ko se ne bo potrebno pogovarjati o njej in ne bo tema delitve v družbi. Ko bomo politike ocenjevali po njihovem ravnanju in bo vsak odgovarjal za svoja dejanja, bomo po mnenju dr. Logarja kot družba prišli na višjo stopnjo.
Letošnja Akademija javnega sektorja se je zaključila s predavanjem prof. dr. Tomaža Erzarja, psihoterapevta in rednega profesorja na Teološki fakulteti UL, na temo »Imam izkušnjo s krivico v javni upravi – ali in kako lahko sploh odpustim?«
Ob zaključku dogodka je vodja Akademije javnega sektorja in prodekan za prenos znanja na FU UL doc. dr. Jernej Buzeti prvič javno predstavil nov fakultetni projekt certifikat Dobra upravna organizacija – DUO®. Ta bo upravnim organizacijam, ki se bodo odločile za njegovo pridobitev, omogočal izboljšati zakonitost dela in transparentnost poslovanja, povečati kakovost organiziranja upravnega dela, zagotavljati sodelovalno okolje v odnosu do zaposlenih in strank ter izpolnjevati zahteve učinkovitega finančnega poslovanja.