
Upravna svetovalnica je projekt, ki sta ga leta 2009 vzpostavili Fakulteta za upravo Univerze v Ljubljani in Ministrstvo za javno upravo.
Projekt je bil posvečen cilju, da se na temelju raziskovanja podiplomskih študentov z vodstvom mentorjev fakultete pripravlja odgovore na vprašanja iz prakse upravnega poslovanja, na čelu z razlago institutov Zakon o splošnem upravnem postopku (ZUP) v določenih realnih življenjskih situacijah, da bi prihajalo do bolj enotnega in proaktivno v načela usmerjenega ravnanja upravnih organov v praksi. Ti odgovori so dodana vrednost za uporabnika, niso pa elaborirana večstranska pravna mnenja, tako da se išče ravnotežje med strokovno neoporečnostjo in uporabnostjo.
Praksa je pokazala, da tovrstna (u)pravna “klinika” zelo potrebna, saj je bilo v komaj petih nadaljnjih letih vzpostavljena baza okoli 1.500 vprašanj in odgovorov, skozi čas čedalje kompleksnejših, praviloma glede razumevanja posebnih procesnih pravil področnih predpisov ali neposredno ZUP v konkretnih položajih. S posplošenim vprašanjem in odgovorom ne glede na profil in področje uporabnika (npr. svetovalca za gradbena dovoljenja z UE ali inšpektorja s FURS ali socialno delavko s CSD) pa se je razvijal pomen ZUP kot antifragmentarnega orodja, ki prek splošnih načel in pravil predstavlja enotne standarde ustavno skladnega in vendar učinkovitega izvajanja upravnih postopkov, ki jih je v Sloveniji letno kar okoli deset milijonov le na prvi stopnji. Pri tem je bila skrb posvečena tudi iskanju sorazmernosti med varstvom javne koristi, ki je lastna upravnemu procesnemu pravu, in pravicam oz. interesom strank, saj se sicer neredko preveč poudarja birokratsko le prvo ali politično všečno le drugo. Nadalje so upravni postopki obravnavani multidisciplinarno, saj neredko pri razlagi problema niti ne gre le za pravni vidik, temveč organizacijsko vprašanje ali izziv ravnanja z ljudmi, kakor tudi (ne)skladnost pravnih pravil in informacijskih sistemov.
Zaradi razkoraka med povpraševanjem in razpoložljivimi viri pa je bil prosto dostopen portal Upravne svetovalnice>> leta 2014 zamrznjen, tako da je bil še vedno omogočen dostop do vsebin, novih vprašanj in odgovorov pa se ni sprejemalo oz. pripravljalo. Za projekt sta znova pokazala velik posluh aktualna dekan Fakultete za upravo prof. dr. Mirko Pečarič in ministrica za javno upravo mag. Sanja Ajanović Hovnik, ki sta konec leta 2022 podpisala sporazum o ponovni interaktivni vzpostavitvi Upravne svetovalnice>>.
Pri obeh partnerjih od tedaj teče vrsta aktivnosti, da bi se projekt znova vzpostavil v polni meri, predvidoma aprila 2023. Na Fakulteti za upravo smo med drugim pod vodstvom prof. dr. Polonce Kovač od novembra 2022 do februarja 2023 izvajali intenziven projekt vsebinsko-informacijske posodobitve portala s sodelovanjem profesorjev s Fakultete za upravo in Fakultete za matematiko in fiziko UL, študentov in z zunanjim partnerjem Logon iz sredstev Načrta za okrevanje in odpornost (NOO), tako da so obstoječe vsebine skladne z aktualnimi predpisi in izboljšana uporabniška izkušnja. Senat Fakultete za upravo je januarja 2023 imenoval tudi posebno delovno skupino za celovito prenovo Upravne svetovalnice, ki se ukvarja z vrsto razvojnih, organizacijskih, promocijskih in informacijskih vprašanj. Kot ključna analoga se kaže med drugim vabljenje in selekcija zlasti magistrskih študentov, ki bi v prihodnje sodelovali pri pripravi novih primerov Upravne svetovalnice (razpis je v teku do 31. 3. 2023).
Na Ministrstvu za javno upravo pa je v začetku leta stekel postopek imenovanja mentorjev, to je priznanih uradnikov iz prakse iz različnih upravnih organov, ki so strokovnjaki za upravno procesno pravo z različnih upravnih področij (tujci, sociala, davki, gradnja, kmetijstvo, inšpekcije, varstvo osebnih podatkov itd.) ter bodo delovali s študenti kot njihovi mentorji. Februarja je bila imenovana medresorska delovna skupina pod vodstvom mag. Matjaža Remica, ki se bo prvič sestala na Fakulteti za upravo v sredo 22. 3. 2023, hkrati pa bo tedaj v skladu s sporazumom med Fakulteto za upravo in Ministrstvom za javno upravo konstituiran skupni projektni svet obeh partnerjev. konstituiran skupni projektni svet obeh partnerjev. Med pridobljenimi mentorji je svoj interes poleg prof. dr. Polonce Kovač, doc. dr. Tine Sever, doc. dr. Jerneja Buzetija in mag. Matjaža Remica pokazala vrsta uradnikov z dolgoletnimi in raznovrstnimi izkušnjami:
- Matej Babšek, Center za socialno delo Ljubljana,
- mag. Mateja Jaklič, Inšpektorat za javni sektor,
- mag. Robert Lainšček, Inšpektorat za javni sektor,
- mag. Gordana Mikunovič, Upravna enota Črnomelj,
- Sendi Murgel, Inšpektorat Republike Slovenije za delo,
- Igor Musar, Finančna uprava Republike Slovenije,
- Grega Rudolf, mag., Informacijski pooblaščenec,
- dr. Simon Slokan, Inšpektorat Republike Slovenije za šolstvo in šport,
- Katja Stražišar, Ministrstvo za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano,
- Boris Vinski, Ministrstvo za naravne vire in prostor,
- Luka Žigante, Ministrstvo za notranje zadeve.
Več o sodelujočih pri projektu najdete tukaj>>.
Glede na novo izkazano podporo vodstev in pridobljene vrhunske strokovnjake iz prakse ter izbrane odlične študente in mentorje na Fakulteti za upravo gre verjeti, da bo Upravna svetovalnica v prihodnje nudila uporabnikom še več potrebnega znanja in podpore. Na temelju obstoječih in novih primerov pa se načrtuje več nadaljnjih analiz, med drugim glede potrebnih izboljšav slovenskega ZUP, da bi bil bolj skladen s smernicami v EU.