Ciljni raziskovalni projekt: Sistemska analiza ustanavljanja, delovanja in upravljanja javnih zavodov v RS in pregled primerjalno-pravne ureditve (V5-2284)
Vodja: prof. dr. Mirko Pečarič
Temeljni cilji projekta je analiza in ocena stanja na področju ustanavljanja, delovanja in upravljanja javnih zavodov; pregled primerjalno-pravne ureditve; identifikacija potrebnih sistemskih sprememb na področju ustanavljanja, delovanja in upravljanja javnih zavodov z vidika temeljnega namena izvajanja javne službe, zasledovanja javnih koristi oziroma javnega interesa, zadovoljstva uporabnikov, uresničevanja njihovih pravic in obveznosti ter na drugi strani odgovornosti organov javnih zavodov in enaka mera odgovornosti ustanovitelja za pomoč, koordinacijo in nadzor nad delom javnih zavodov.
Trajanje projekta (od/do):
1. 10. 2022 – 30. 9. 2023
Naročnik:
Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije in Ministrstvo za javno upravo Republike Slovenije.
Sestava projektne skupine in povezave na SICRIS
Raziskava bo izvedena v več fazah oz. vsebinskih sklopih:
1. Izvedba analize dosedanjega upravljanja javnih zavodov v Sloveniji
V okviru študije bomo preučili ter predstavili razpoložljive znanstvene vire, izkušnje ter dobre prakse, ki so se izkazale v javnih zavodih. Proučili bomo tudi potencialne smernice EU in OECD za to področje. Študija bo dala temeljit vpogled na eni strani v teoretične okvire, ki služijo kot podlaga za upravljanje javnih zavodov ter uveljavljanju pravne odgovornosti, hkrati pa tudi v pristope, rešitve in dobre dosedanje prakse, kar bo služilo kot izhodišče za oblikovanje lastnega orodja. Osrednja pozornost tega dela empirične raziskave bo usmerjena na naslednje značilnosti:
a. organiziranost ter kadrovska zasedenost služb/oddelkov, ki so na ministrstvih pristojni za upravljanje javnih zavodov,
b. normativno ureditev področja, internih aktov in pravilnikov,
c. analizo strateških dokumentov, strategij, akcijskih načrtov,
d. procesi in metode vodenja in sprejemanja odločitev,
e. procesi priprave strateških dokumentov ter razmerja med ključnimi deležniki pri njihovi pripravi (vlada, parlament, ministrstvo, strokovna in laična javnost),
f. procesi, metode in postopki spremljanja in vrednotenja učinkov sprejetih odločitev,
g. razpoložljivi podatkovni viri, metrike in kazalniki, ki jih imajo na voljo za spremljanje in evalvacijo dejavnosti v javnih zavodih.
2. Primerjalno-pravna študija upravljanja javnih zavodov v izbranih državah
Opravljena in predstavljena bo celovita analiza stanja upravljanja javnih zavodov na področju šolstva glede na izbrane države.
3. Pregled opisa nalog in obveznosti posameznih organov javnih zavodov
V okviru študije primera bomo podrobno preučili procese, postopke, aktivnosti in probleme sprejemanja odločitev na ravni ministrstva glede na skladnost oz. povezavo s strateškimi dokumenti, akcijskimi načrti, programi in drugimi dokumenti ministrstev. Analizirali bomo potek koordinacije med resorjem, službami in javnimi zavodi.
4. Oblikovanje enotnega modela za izvajanje in evalvacijo učinkov javnih zavodov (glede na opis posameznih oblik nalog in odgovornosti v pravnih aktih)
Pregled opisa del in nalog posameznih organov javnih zavodov bo služil evalvaciji učinkov oziroma doseženih rezultatov javnih zavodov; pregled bo izveden glede na opis nalog iz posameznih javnih zavodov. Iz te vsebine bomo lahko – glede na dejansko prakso izvajanja nalog – sklepali na potencialne primere konfliktov interesov, na odpravo ozkih grl in na doseganje rezultatov v realnem času in prostoru.
5. Razvoj normativne rešitve za podporo pripravi in izvajanju dejavnosti javnih zavodov
Po zaključeni ‘analitični’ fazi projekta bomo začeli z razvojem normativnega modela. Po našem vedenju v Sloveniji ni ustreznega normativnega sistema za koordinacijo razvojnih politik in spremljanje njihovih učinkov s strani javnih zavodov in resornih ministrstev. Obstoječ način spremljanja dejavnosti javnih zavodov prek letnih programov dela in finančnih načrtov ni namenjena pripravi in izvajanju resne politike upravljanja javnih zavodov. Manko bolj odzivnejšega in prilagodljivejšega sistema upravljanja javnih zavodov onemogoča učinkovito vodenje programskih politik in posameznih ukrepov. Na osnovi spoznanj in ugotovitev iz gornjih sklopov ter uporabi znanstvene literature, bo razvit normativni model za podporo upravljanju javnih zavodov. Predlagani model bo omogočal analizo in preverjanje ustreznosti posameznih primerov oz. ravnanj. Na tak način bo kot prednostne izpostavljal tiste primere in področja, ki bodo kot dobre prakse pripomogli v uresničevanju strateških ciljev razvoja posameznega področja. Raziskovalno delo bo potekalo v stalni interakciji s financerjem preko vsebinskih spremljevalcev projekta. Sodelovanje bo potrebno v primeru nalog, ki so ključnega pomena za nadaljevanje raziskave. Predvidevajo se delovni oz. usklajevalni sestanki v rednih polletnih obdobjih, ko se pripravi in predstavi tudi vmesno poročilo. Po potrebi se delovni sestanek s financerjem skliče tudi izven rednih obdobij.
Pri posameznih sklopih bodo sodelovali vsi člani projekta.
Rezultati po posameznih vsebinskih sklopih
Vsebinski sklop 1: z rezultati prvega delovnega sklopa bomo dobili vpogled v dosedanje upravljanje javnih zavodov v Sloveniji (sedanja praksa).
Vsebinski sklop 2: z rezultati drugega delovnega sklopa bo dobljena primerjalno-pravna študija upravljanja javnih zavodov v izbranih državah (praksa v drugih državah).
Vsebinski sklop 3: z rezultati tretjega delovnega sklopa bo narejen pregled nalog in obveznosti posameznih organov javnih zavodov in primerjava z običajno prakso tovrstni nalog v drugih državah.
Vsebinski sklop 4: z rezultati četrtega delovnega sklopa bo oblikovan enotni model za izvajanje in evalvacijo učinkov javnih zavodov. Te ugotovitve bodo služile na eni strani za ugotovitev stopnje razhajanja s prakso in na drugi na stopnjo verjetnosti posameznih odklonskih dogodkov.
Vsebinski sklop 5: z rezultati petega delovnega sklopa bo oblikovana normativna rešitev za podporo pripravi in izvajanju dejavnosti javnih zavodov.
Časovni načrt
Sklop 1 se bo izvedel v prvih treh mesecih, sklop 2 v nadaljnih 3 mesecih, sklop 3 v sedmem in osmem mesecu, sklop 4 v devetem in desetem mesecu, sklop 5 pa v enajstem in dvanajstem mesecu.