Nadarjeni javni uslužbenci in njihovi talenti v javni upravi v Sloveniji
V zadnjem času se javna uprava v Sloveniji srečuje tudi z izzivi upravljanja talentov, kot so privabljanje in zadrževanje ter razvoj in nagrajevanje nadarjenih javnih uslužbencev.
Kaj je talent?
V SSKJ (2023) najdemo več razlag, in sicer je talent dar, prirojena sposobnost posameznika za določeno umsko ali fizično dejavnost. Talent je lahko tudi posameznik, ki ima prirojene sposobnosti, da dela nekaj nadpovprečno oziroma je posebno nadarjen za kaj. Iz tega razberemo, da je talent naravna sposobnost posameznika, ki je v nečem ali za nekaj posebno nadarjen (Cambridge Digtionary, 2023). Edinstvenost vsakega posameznika se tako ne kaže le po njegovih osebnostih lastnostih, vedenju in izgledu, temveč tudi v njegovih talentih. Poleg tega vsak izmed nas v sebi skriva več različnih talentov.
Za odkrivanje nadarjenih posameznikov in njihovih talentov smo odgovorni vsi
V fazi odraščanja posameznika so za odkrivanje njegovih talentov oziroma potencialov pomembni starši in družinsko okolje in nato v procesu izobraževanja tudi šola ter ukvarjanje z izven šolskimi dejavnostmi. Za odkrivanje nadarjenih obstajajo različne tehnike in instrumenti, vsekakor pa nadarjeni posameznik ni samo tisti, ki dosega visoke učne rezultate. Nadarjeni posamezniki, ki so vključeni v visokošolsko izobraževanje, v večini že izstopajo iz povprečja, saj se njihova nadarjenost zraven študijskega uspeha kaže v tem, da so samoiniciativni, iznajdljivi in kreativni ter si pridobivajo znanje na različnih področjih. Nadarjeni študentje se udejstvujejo v obštudijskih dejavnostih, tutorstvu in delu na različnih projektih. Običajno želijo svoje znanje, sposobnosti in veščine čim prej preizkusiti na trgu dela, nekateri izmed njih pa pridobiti naslov doktor znanosti. Poleg tega, da se nadarjeni študentje sami aktivno vključujejo v različne dejavnosti, imajo za odkrivanje njihovih potencialov pomembno vlogo tudi visokošolski učitelji (Juriševič, 2012; Koman, 2012).
Kdo so nadarjeni javni uslužbenci?
Nadarjeni zaposleni so samomotivirani in samodisciplinirani za delo, imajo odlično razvite komunikacijske in medosebne veščine, delo opravljajo kakovostno in so usmerjeni v rezultate ter dosegajo ali presegajo zastavljene cilje. Pogosto iščejo in predlagajo drugačne rešitve ter imajo pozitiven odnos do sodelavcev in do dela, svojo inteligenco pa uporabljajo za namene učinkovitejšega in uspešnejšega opravljanja dela (Indeed, 2023; DMS, 2019). Na osnovi zapisanega lahko trdimo, da so nadarjeni posamezniki zaposleni tudi v organih in organizacijah javne uprave v Sloveniji.
Izzivi in rešitve upravljanja z nadarjenimi javnimi uslužbenci v javni upravi
Upravljanje talentov zajema sistematično privabljanje, prepoznavanje, razvoj in zadrževanje nadarjenih zaposlenih. V javni upravi v Sloveniji so izzivi upravljanja talentov v pomanjkanju načrtovane strategije upravljanja talentov, privabljanja nadarjenih posameznikov v delovno okolje javne uprave, prepoznavanje in omogočanje razvoja nadarjenih javnih uslužbencev, (ne)enake možnosti vključevanja v sistem nadarjenih javnih uslužbencev in ocenjevanje ter karierno napredovanje nadarjenih javnih uslužbencev. Zato bo treba poskrbeti za proaktivno uporabo praks upravljanja talentov. Vodstveno osebje, ki ima bistveno vlogo pri upravljanju talentov, si bo moralo še naprej prizadevati k zaposlovanju nadarjenih posameznikov in uvajati večjo doslednost načrtovanja in izvajanja ocenjevanja nadarjenih javnih uslužbencev. Smiselna je tudi uporaba orodij za učinkovit razvoj nadarjenih javnih uslužbencev in njihovega kariernega napredovanja ter nagrajevanja (OECD, 2023; Kravariti idr., 2022; Kozjek in Franca, 2020).
Več o izzivih nadarjenih javnih uslužbencev in njihovih talentov ter predlaganih rešitvah je bilo povedanega tudi v online pogovoru tukaj>>.
Asist. Špela Mar mag. iz Katedre za organizacijo in informatiko