Z UMETNO INTELIGENCO IZBOLJŠAN OKVIR UČNE ANALITIKE KOMBINIRANEGA UČNEGA OKOLJA V VISOKEM ŠOLSTVU ZA MERJENJE REZULTATOV NA TRGU DELA (J5-60095)
Vodja: doc. dr. Damijana Keržič
Pomembne spremembe v globalnem gospodarstvu, ki so posledica številnih družbeno-ekonomskih izzivov, zahtevajo hiter odziv visokega šolstva, da bi sledilo dinamiki trga dela. Pričakuje se, da bosta vse hitrejša avtomatizacija in digitalizacija skupaj z recesijo, ki so jo povzročili različni dejavniki, kot sta pandemija Covid-19 in rusko-ukrajinska vojna, ustvarili scenarij “dvojne motnje” na ponudbeni strani trga dela. Poleg tega so visokošolski izobraževalni sistemi, zlasti v srednji in vzhodni Evropi, manj uspešni in premalo povezani s pričakovanji in trendi na trgu dela. Velja tudi, da imajo študenti, ki končajo izobraževanje v času gospodarske krize, običajno večje težave pri iskanju zaposlitve kot tisti, ki visokošolsko izobraževanje zaključijo v obdobjih rasti. V zadnjem obdobju pa je tudi umetna inteligenca močno vplivala na spreminjajoče se zahteve po znanju in spretnostih ter na trg dela, saj se spreminjajo zahteve glede znanj in spretnosti, ki so zaželene pri zaposlitvenih v različnih panogah. Čeprav umetna inteligenca morda predstavlja dodatno motnjo v trenutno nepredvidljivem družbeno-gospodarskem okolju, je hkrati pritegnila veliko pozornosti v visokem šolstvu, kjer njena uporaba ponuja velik potencial za izboljšanje učne analitike in posledično izboljšanje procesov poučevanja in učenja. Zaznati je očitno pomanjkanje celovitih okvirov podatkovne analitike za merjenje rezultatov izobraževanja na trgu dela v srednji in vzhodni Evropi, ki upoštevajo kontekst kombiniranega učnega okolja in nepredvidljivo dinamiko trga dela. Skladno s tem obstaja potreba, da se visokošolski sistem spoprime s temi izzivi in izkoristi potencial integracije umetne inteligence v učno analitiko za načrtovanje prihodnjih potreb trga dela.
Namen projekta je izboljšati visokošolski izobraževalni sistem, da bo odporen na trenutne trende kombiniranega učenja in zahteve trga dela. Cilj je uporabiti umetno inteligenco za izboljšan okvir učne analitike kombiniranega učnega okolja v visokem šolstvu, pri čemer bodo združeni različni podatkovni viri in vključene različne razsežnosti učne analitike. Ker se bo osredotočal tudi na trg dela, bo s tem nadgradil in razširil obstoječe okvire učne analitike. Merjenje rezultatov na trgu dela (zadovoljstvo, uspešnost in zaposljivost študenta) se bodo upoštevali atributi in sicer kritični faktorji povezani s študijskim procesom (značilnosti in povratne informacije) ter faktorji trga dela (trendi in pričakovanja). Predlagani okvir visokošolske učne analitike bo zajemal različne ravni (deskriptivno, diagnostično, napovedno in predpisno) učne analitike ter njihove ustrezne cilje (spremljanje, ocenjevanje, napovedovanje, priporočanje) in metode (različni statistični pristopi) ter bo razvit glede na specifike ožjega kombiniranega učnega okolja ter širših okvirov visokega šolstva in trga dela.
Metodološko bo razvoj z umetno inteligenco izboljšanega okvirja učne analitike temeljil na več tehnikah kvantitativnega in kvalitativnega pregleda literature (npr. bibliometrična analiza, analiza vsebine, sinteza faktorjev), različnih pristopih k zbiranju podatkov (npr. sistem za upravljanje učenja, evalvacijske ankete o predmetu, statistika zaposlovanja, fokusne skupine) in metodah analize podatkov (npr. eksploratorna analiza, podatkovno rudarjenje, strojno učenje, simulacija). Intenzivna uporaba predlaganega z umetno inteligenco izboljšanega okvira učne analitike bo omogočila deležnikom visokega šolstva in trga dela sprejemanje bolj informiranih in zanesljivejših odločitev. Nepredvidljiva narava trga dela bo obravnavana s celostnim pristopom, ki bo omogočil doslej še nedosežen sistemski način izkoriščanja učne analitike, s čimer bodo postavljeni pomembni temelji za nadaljnjo posodobitev visokega šolstva za ustrezno prilagajanje prihodnjim izzivom trga dela.
Trajanje projekta (od/do):
1.1.2025 – 31.1.2028
Naročnik:
Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije
Financiranje:
Projekt je (so)financiran v obsegu 2493 letnih raziskovalnih ur cenovne kategorije A, za obdobje treh let.

Delovni program je sestavljen iz petih delovnih sklopov, ki bodo pomagali pri temeljitem preverjanju dela pri raziskovalnem projektu. Povzetek delovnega programa je predstavljen v spodnji preglednici.
