Ciljni raziskovalni projekt: Primerjalne meritve digitalne zrelosti slovenskih občin (v5-24067)
Vodja: doc. dr. Iztok Rakar
V današnji digitalni družbi širok nabor digitalnih storitev v zasebnem sektorju ustvarja pričakovanja po enakih ali celo bolj učinkovitih digitalnih storitvah tudi v javnem sektorju. Tako se lokalna samouprava oz. občine soočajo s potrebo po digitalni preobrazbi (DP). Da pa se omogoči ustrezno načrtovanje, implementacija in evalvacija DP je ključno, da se vzpostavi ustrezne sisteme merjenja in nadzorovanja, ki omogočijo jasnost, ažurnost, primerljivost in celo tekmovalnost. Tega se je zavedala tudi EU in njene članice, ki so pripravile različne sisteme merjenja in okvire, ki na podlagi strateških ciljev, najboljših praks in želje po celovitem napredku opredeljujejo merila DP oz. t.i. modele zrelosti digitalne preobrazbe. Med najbolj znane zagotovo sodita eGovernment benchmark in DESI indeks.
Podoben koncept je zagotovo nujen tudi na ravni občin. Težko je namreč napredovati na nekem novem področju, kar DP občin nedvomno je, in postavljati dolgoročne cilje, če posamezna občina ne more oceniti svojega relativnega napredka glede na druge občine in se od najboljših tudi učiti. Za Slovenijo obstaja lokalni indeks DESI, sestavljeno merilo za ocenjevanje zrelosti digitalnega gospodarstva in družbe na občinski ravni, ki vključuje različne kazalnike, ki odražajo stanje digitalnih razsežnosti v posamezni občini. Indeks je strukturiran na podlagi štirih osnovnih razsežnosti in ustreznih pod-razsežnosti ter omogoča objektivno vrednotenje in primerjanje digitalne zrelosti občin. Ker pa trenutna rešitev lokalnega indeksa DESI vključuje nekatere bistvene omejitve (nabor kazalnikov, viri podatkov, kompatibilnost z EU indeksom DESI), ga je potrebno ustrezno nadgraditi. Upravna ureditev držav članic EU je na področju lokalne samouprave raznolika, predvsem pa specifikacije le-te pomembno vplivajo na način delovanja občin in seveda na njihovo digitalno preobrazbo. Zato je potrebno za vsako državo razviti prilagojen model merjenja zrelosti digitalne preobrazbe občin, ki upošteva njene specifike, je usklajen z indeksom DESI za države in temelji na javno dostopnih podatkih, ki jih je mogoče zbirati oz. meriti. Z oblikovanjem takšnega lokalnega indeksa DESI za Slovenijo bo omogočeno spremljanja poteka digitalne preobrazbe na ravni občin in primerjalno za vse občine.
Cilji raziskovalnega projekta se osredotočajo na razvoj lokalnega DESI indeksa, SI_LODESI, ki bo osnova benchmarking okvira merjenja stopnje digitalne preobrazbe slovenskih občin. Namen tega indeksa je zagotoviti podrobno in prilagojeno spremljanje napredka digitalne zrelosti na podlagi novih podatkov ter tako olajšati ciljno usmerjene posege in politike za spodbujanje digitalne preobrazbe v občinah.
Trajanje projekta od/do:
11.2024 – 31.10.2025
Naročnik:
Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost RS, Ministrstvo za javno upravo in Ministrstvo za digitalno preobrazbo
Financiranje:

Člani projektne skupine s povezavami na SICRIS:
Za doseganje zastavljenih ciljev bo delo potekalo v več delovnih sklopih, ki se bodo med seboj deloma prepletali, deloma pa je zahtevano zaporedje njihovega izvajanja. Projekt bo tako potekal v štirih delovnih sklopih (DS):
DS-1: Analiza stanja na področju merjenja digitalne preobrazbe: Prvi korak je pregled in temeljita analiza evropskega DESI indeksa in drugih iniciativza oblikovanje kazalnikov za ocenjevanje digitalne preobrazbe na nacionalni regionalni in lokalni ravni. Preučili bomo tudi slovenski lokalni DESI. Naosnovi rezultatov pregleda literature in virov bomo oblikovali konceptualni model SI_LODESI, lokalni DESI indeks, prilagojen na lokalno raven zupoštevanjem slovenskih posebnosti. Model bo oblikovan tako, da bo SI_LODESI konceptualno kompatibilen z DESI indeksom.
Metode:
• tematski pregled virov in znanstvene literature s poudarkom na spletnih straneh evropskih in nacionalnih institucij,
• primerjalna analiza izbranih konceptualnih modelov,
• konstrukcija konceptualnega modela SI_LODESI in analiza kompatibilnosti z DESI.
Predvidena rezultata tega delovnega sklopa sta:
• Tematski pregled literature in virov,
• Opredelitev in utemeljitev konceptualnega modela SI-LODESI.
DS-2: Popis in poglobljena analiza podatkovnih zbirk: Drugi korak je operacionalizacija konceptualnega modela. Vključuje izvedbo popisa in poglobljene analize podatkovnih zbirk, ki vsebujejo ustrezne podatke za primerjavo napredka digitalne preobrazbe na lokalni ravni. Izbrali bomo predvsem centralizirane in zaupanja vredne zbirke podatkov, ki so že na voljo v različnih javnih zbirkah pri različnih organih. Popis bo za podatke, kise ne zbirajo na ravni občin, podal predloge za ustrezno obravnavo tovrstnih kazalnikov. Na osnovi popisa bomo prilagodili konceptualni model in pripravili predlog merskega modela indeksa SI_LODESI, s katerim bomo opredelili nabor kazalnikov, s pomočjo katerih bomo ocenjevali poddimenzije in dimenzije vrednotenja digitalne zrelosti.
Metodi:
• tematski pregled podatkovnih virov,
• konstrukcija merskega modela SI_LODESI in analiza kompatibilnosti z indeksom DESI.
Predvidena rezultata tega delovnega sklopa sta:
• Preglednica podatkovnih virov za relevantne kazalnike za ocenjevanje poddimenzij in dimenzij digitalne zrelosti,
• Opredelitev in utemeljitev merskega modela indeksa SI_LODESI.
DS-3: Razvoj metodologije in njena uskladitev z deležniki: Metodologija obsega metodologijo pridobivanja podatkov in metodo izračuna vrednosti kompozitnega indeksa SI_LODESI ter ovrednotenje dimenzij in poddimenzij vrednotenja digitalne zrelosti. Večina podatkov bo pridobljena iz javnih podatkovnih virov. Pri tem se bomo povezali z institucijami, ki zbirajo oziroma obdelujejo podatke in poiskali optimalno rešitev za dostopanje in povzemanje podatkov. Glede na dostopnost podatkov, bomo opredelili metode za pridobivanje primarnih podatkov s pomočjo analize vsebin in anketne raziskave. Pri opredelitvi metodologije izračuna ocen poddimenzij in dimenzij indeksa SI_LODESI bomo poskrbeli za kompatibilnost z indeksom DESI. Da bo zagotavljala prilagojenost ter odražala realno stanje in potrebe lokalnih skupnosti bo metodologija usklajena z deležniki nacionalne in lokalne ravni.
Metode:
• tematski pregled literature in virov o metodologijah priprave kompozitnih indeksov,
• analiza virov podatkov za opredelitev načina pridobivanja podatkov,
• fokusna skupina predstavnikov deležnikov.
Predvidena rezultata tega delovnega sklopa sta:
• Opredelitev in utemeljitev podatkovnega modela.
• Metodologija izračuna ocen poddimenzij, dimenzij in končne vrednosti kompozitnega indeksa SI-LODESI.
DS-4: Analiza stanja digitalne preobrazbe v slovenskih občinah: S pomočjo metode SI_LODESI bo izvedena bo temeljita analizo stanja digitalne preobrazbe, ki bo omogočala oceno in razumevanje trenutnega stanje digitalnega napredka v slovenskih občinah. To vključuje tako oceno ključnih področij po občinah kot analizo stanja digitalne preobrazbe za vse občine skupaj.
Metoda:
• metodologija izračuna SI_LODESI (rezultat DS-3).
Predvideni rezultat tega delovnega sklopa je:
• Ocena stanja digitalne zrelosti slovenskih občin.
DS-5: Razvoj orodja za letni izračun digitalne zrelosti in spremljanje napredka v času: Nazadnje bo projekt razvil orodje za izračun vrednosti digitalne zrelosti vsake občine in skupnih vrednosti za vse občine na letni ravni. Na ta način bo omogočena presečna primerjava med občinami in spremljanje napredka v času za posamezne občine in vse občine skupaj Podatki, ki jih bo generiralo orodje bodo ključni vir za spremljanje učinka pobud in ukrepov digitalne preobrazbe ter oblikovanje prihodnjih ukrepov.
Metode:
• metode razvoja spletnih aplikacij.
Predvideni rezultati tega delovnega sklopa so:
• Aplikacija za urejanje podatkov ter prikaz ocen poddimenzij, dimenzij in kompozitne vrednosti SI_LODESI indeksa z vse občine z vsako leto.
• SI_LODESI navodila za namestitev in vzdrževanje.
• SI_LODESI navodila za uporabo.
Predvideni rezultat tega delovnega sklopa je:
• Implementacija rešitve, ki jo pripravimo vDS-3 in celovito preizkusimo v DS-4, v spletno aplikacijo. Predlagana rešitev bo preverjena pri deležnikih, predvidoma na posebnem dogodku, na katerem bodo deležniki izrazili svoje poglede v postopku fokusnih skupin.