GENERATIVNA UMETNA INTELIGENCA V VISOKEM ŠOLSTVU ZA TRG DELA PRIHODNOSTI
Vodja: doc. dr. Dejan Ravšelj
V kontekstu hitrega tehnološkega razvoja se visokošolsko izobraževanje sooča z dvojnim izzivom, in sicer prilagajanjem učnih izkušenj in usklajevanjem izobraževalnih rezultatov z zahtevami trga dela. Generativna umetna inteligenca (UI) predstavlja ključno inovacijo na tem področju, saj ponuja orodja, ki lahko dinamično ustvarjajo izobraževalne vsebine in učne poti, prilagojene različnim potrebam študentov, ter jih na koncu pripravijo na prihodnji trg dela. Čeprav umetna inteligenca ni povsem nova tehnologija, se generativni klepetalni roboti z umetno inteligenco, kot so ChatGPT, Bing Chat, Bard in Claude, med drugim razlikujejo od tradicionalne umetne inteligence po tem, da posnemajo človeški pogovor in ustvarjajo edinstvene rezultate v obliki besedila, slike, zvoka in videa, pri čemer se opirajo na strojno učenje, globoko učenje in nevronske mreže, usposobljene na velikih naborih podatkov. Nedavni napredek na področju generativne umetne inteligence ne bo izziv le za visokošolsko izobraževanje, temveč tudi za trg dela, pri čemer se pričakujejo tako pozitivne kot negativne posledice. Generativna umetna inteligenca bo po pričakovanjih izpodrinila delavce na rutinskih delovnih mestih, kar bo povzročilo brezposelnost, zmanjšanje plač in večjo dohodkovno neenakost. Vendar pa lahko ustvari tudi nova visokokvalificirana delovna mesta ter spodbudi produktivnost in gospodarsko rast. Vpliv na trg dela je med drugimi izzivi, na katere nesorazmerno vpliva davčno breme, tesno povezan z neusklajenostjo znanj in spretnosti, kar lahko povzroči dolgotrajno brezposelnost tistih, ki ne morejo pridobiti novih znanj in spretnosti.
Nedavni napredek na področju generativne umetne inteligence predstavlja izziv in priložnost za tradicionalni model visokošolskega izobraževanja, pri čemer so raziskave o posodobitvi visokošolskega izobraževanja, da bi se bolj odzivalo na prihodnjo dinamiko trga dela, omejene. Visokošolsko izobraževanje, ki ima ključno vlogo pri razvoju prihodnje delovne sile, lahko škodljive učinke generativne umetne inteligence na trg dela izravna z uporabo iste tehnologije za izboljšanje učenja in razvoja spretnosti. V skladu z nedavnimi trendi morajo izobraževalne ustanove študentom ponuditi sodobna in učinkovita učna orodja ter se hkrati prilagoditi hitro razvijajočemu se tehnološkemu okolju, katerega vse pomembnejši element je tudi generativna umetna inteligenca. Za ustrezno pripravo študentov na prihodnji trg dela, ki bo neizogibno vključeval umetno inteligenco, je bistveno, da izobraževalne ustanove študente opremijo z ustreznimi spretnostmi, tako tistimi, ki so povezane z umetno inteligenco, kot tudi z drugimi ustreznimi področji. V skladu s tem je treba pedagoške prakse v izobraževalnih ustanovah pregledati in posodobiti glede na nedavno spremembo paradigme UI v družbi.
Glavni cilj zagonskega programa je preučiti vključevanje generativne tehnologije umetne inteligence v visokošolske učne načrte za izboljšanje pripravljenosti študentov na prihodnji trg dela z razvojem odzivnega izobraževalnega okvira, ki izkorišča umetno inteligenco za sledenje tehnološkemu napredku in spreminjajočim se zahtevam trga dela ter s tem spodbuja bolj prilagodljivo in usposobljeno delovno silo. Da bi to dosegli, se bo program osredotočil na tri glavne cilje. Prvič, program bo opredelil izzive in priložnosti za izboljšanje učnih izkušenj z generativno umetno inteligenco, pri čemer bo dal prednost povratnim informacijam študentov. Te povratne informacije bodo usmerjale razvoj učnih načrtov, integriranih v UI, ki bodo namenjeni zagotavljanju personaliziranih učnih poti, ki se prilagajajo individualnemu učnemu tempu in stilu študentov. V tem okviru bo program predlagal interaktivne učne platforme, ki jih poganja umetna inteligenca, ki ponujajo prilagajanje v realnem času in personalizirane povratne informacije, zaradi česar bo učenje bolj zanimivo in učinkovito. Drugič, program bo s sodelovanjem s strokovnjaki iz industrije preučil usklajenost izobraževalnih rezultatov z zahtevami trga dela. To sodelovanje bo zagotovilo, da bodo znanje in spretnosti, ki jih bodo pridobili učenci, ustrezali zahtevam realnega sveta. V tem kontekstu bo program pripravil predloge učnih načrtov, ki bodo vključevali priložnosti za pridobivanje praktičnih izkušenj, kot so pripravništva na področju umetne inteligence, ki bodo študentom omogočila uporabo znanja v resničnem svetu. Nazadnje bo program predlagal rešitve za izboljšanje pripravljenosti študentov na prihodnji trg dela s poudarkom na celostnem razvoju spretnosti. Ta pristop bo vključeval tehnične veščine UI in bistvene mehke veščine, kot sta kritično mišljenje in reševanje problemov, da bi študentom zagotovili uspeh v različnih poklicnih okoljih.
Ker je generativna umetna inteligenca razmeroma nova tehnologija, se bo zagonski program osredotočil predvsem na ocenjevanje občutkov študentov kot prvih uporabnikov, hkrati pa bo kot pomembne zainteresirane strani vključeval tudi izobraževalce in delodajalce. Študenti predstavljajo prihodnjo delovno silo, ki bo kmalu vstopila na trg dela, zato je njihovo dojemanje izzivov in priložnosti generativne UI v visokem šolstvu izjemno dragoceno za njeno nadaljnje uvajanje. Program se bo začel s celovito oceno potreb, ki bo vključevala ankete in intervjuje ne le s študenti, temveč tudi z drugimi ključnimi deležniki, kot so izobraževalci in delodajalci. Metodologija tako vključuje večfazni raziskovalni in razvojni proces, ki se začne s temeljito analizo potreb študentov, sledi preučitev usklajenosti izobraževalnih rezultatov z zahtevami trga dela in nazadnje raziskava pripravljenosti študentov na prihodnji trg dela. Podatki bodo analizirani za oceno učinkovitosti generativnih orodij umetne inteligence pri izboljšanju učnih rezultatov in pripravi študentov na prihodnji trg dela.
Pričakovani rezultati zagonskega programa vključujejo rešitve in predloge za vključevanje generativne umetne inteligence v visokošolsko izobraževanje za izboljšanje učnih izkušenj in večjo vključenost študentov, izboljšanje usklajenosti izobraževalnih rezultatov s potrebami trga dela ter spodbujanje celostnega razvoja spretnosti za uspeh prihodnje delovne sile. Prvič, obravnava izzivov in priložnosti za generativno UI za zagotavljanje personaliziranih učnih poti in interaktivnih platform na osnovi UI, ki ponujajo prilagajanje in povratne informacije v realnem času, naj bi vodila k boljšemu zadrževanju študentov, njihovi uspešnosti in zadovoljstvu. Drugič, sodelovanje z industrijskimi strokovnjaki in opredelitev priložnosti za praktične izkušnje, kot so pripravništva, usmerjena v UI, bosta zagotovila, da bodo imeli študenti ustrezne in iskane spretnosti, s čimer se bo povečala njihova zaposljivost in pripravljenost na trgu dela. Nazadnje, predlogi za ukrepe politike, ki poudarjajo tako tehnične spretnosti umetne inteligence kot tudi bistvene mehke spretnosti, kot sta kritično mišljenje in reševanje problemov, bodo pomagali ustvariti bolj prilagodljivo in usposobljeno delovno silo, ki bo sposobna uspeti v različnih poklicnih okoljih.
Trajanje programa (od/do):
1. 1. 2005—31. 12. 2028
Naročnik:
ARIS
Financiranje:
Projekt je financiran s 100.000 EUR letno za obdobje 3 let.
