Naslov skupine: Študentska percepcija ChatGPT v visokem šolstvu: Primerjalna študija Slovenije in Združenih držav Amerike (BI-US/24-26-016)
Vodja: doc. dr. Damijana Keržič ( od 1. 7. 2024 do 30. 6. 2026)
Pogovorni robot ChatGPT, ki temelji na umetni inteligenci, je bil lansiran novembra 2022 in lahko ustvari kohezivne in informativne odgovore, podobne človeškim, ter sodeluje v pogovorih v naravnem jeziku z uporabniki. V visokem šolstvu je ChatGPT sprožil tako navdušenje kot skepticizem. Po eni strani se verjame, da bo ChatGPT neizogibno postal sestavni del visokošolskega izobraževanja, zato nekateri izobraževalni praktiki priporočajo vključevanje študentov s takšnimi orodji za obogatitev učne izkušnje, namesto da bi to prepovedovali. V tem kontekstu se verjame, da lahko ChatGPT študentom pomaga razviti različne veščine, kot so branje, pisanje, analiza informacij, kritično razmišljanje in reševanje problemov, ustvarjanje praktičnih problemov itd., kar je pomembno v praksi in raziskavah javne uprave. Po drugi strani pa se verjame, da bo ChatGPT prinesel številne izzive, kot so vprašanja avtorskih pravic, pristranskost, pravičnost, pretirano zanašanje študentov, zasebnost in varnost podatkov itd. Čeprav nekatere obstoječe študije zagotavljajo začetni vpogled v potenciale in izzive Chata GPT, to počnejo z vidika učitelja in ne študenta. Vendar pa je za popolno razumevanje vpliva ChatGPT na visokošolsko izobraževanje ključnega pomena razumeti študentske izkušnje in dojemanje tega. Percepcije študentov so namreč za učitelje zelo pomembne, saj lahko pomembno vplivajo na njihovo motivacijo, zavzetost in učni uspeh.
Zato želimo s projektom preučiti percepcijo visokošolskih študentov na ChatGPT s primerjavo Slovenije in Združenih držav Amerike. V ta namen bo razvit spletni vprašalnik, ki bo sestavljen iz več pomembnih vidikov/odsekov, pomembnih za priložnosti in izzive ChatGPT za študente javne uprave: 1) ozaveščenost študentov, s poudarkom na tem, kako so seznanjeni s ChatGPT; 2) znanje študentov, s poudarkom na tehničnih vidikih, nedavnem napredku, potencialnih posledicah in omejitvah ChatGPT; 3) zmogljivosti ChatGPT, kot je njegova sposobnost razumevanja in odzivanja v človeškem jeziku, izboljšanje različnih industrij in opravljanje določenih nalog bolje kot ljudje; 4) skrbi študentov, s poudarkom na morebitnih negativnih posledicah ChatGPT, kot so izguba službe, zloraba, širjenje dezinformacij in vdor v zasebnost; 5) zadovoljstvo študentov, s poudarkom na njihovi izkušnji interakcije s ChatGPT; študijska vprašanja z vidika študentov in učiteljev; 6) posledice za trg dela; 7) regulativni in etični vidiki; in 8) potencial uporabe ChatGPT pri izboljšanju učenja in dela.
Projekt skuša pomagati pri krepitvi znanja oblikovalcev politik v Sloveniji in Združenih državah Amerike. Poleg tega projekt vključuje pomembne elemente razširljivosti, saj bodo rezultati zagotovili okvir za nadaljnje empirične študije, ki so prenosljive v mednarodni kontekst. Izmenjava specifičnih znanj in izkušenj predstavlja dodano vrednost sodelovanja med raziskovalci iz Slovenije in Združenih držav Amerike. Glavni cilji sodelovanja so: 1) združiti teoretično in empirično perspektivo predstavljene raziskovalne teme; 2) vzpostaviti osnovo za prihodnje sodelovanje pri raziskovalnih projektih; in 3) okrepiti/vključiti sodelovanje med mladimi raziskovalci in izkušenimi raziskovalci. Vsi raziskovalci, ki sodelujejo pri tem projektu, so strokovnjaki na svojih področjih. Predlagana raziskava bo sistematično in celovito prispevala k splošni literaturi z novimi teoretičnimi in empiričnimi dokazi. Empirična analiza bo vpeta v poglobljeno teoretično in metodološko ozadje. Rezultati te raziskave bodo prispevali k akademskemu in praktičnemu znanju ter bodo v pomoč raziskovalcem in praktikom na tem področju pri nadaljnjem raziskovanju implikacij v teoriji in praksi. Predvideni so skupni prispevki na izbranih mednarodnih konferencah. Izid sodelovanja naj bi bil viden tudi v obliki znanstvenih člankov, objavljenih v nekaterih visoko indeksiranih (ISI) revijah.
Trajanje projekta (od/do):
od 1. 7. 2024 do 30. 6. 2026
Naročnik:
Javna agencija za znanstvenoraziskovalno in inovacijsko dejavnost Republike Slovenije

Člani projektne skupine s povezavami na SICRIS:
doc. dr. Damijana Keržič (vodja)
Člani projektne skupine v sodelujoči državi:
Alcorn State University, School of Business:
prof. dr. Babu George
izr. prof. dr. Randolph Trappey
izr. prof. dr. Martha Ravola
doc. dr. Siddig Fagier
Pregled faz projekta: